تاریخ انتشار: جمعه 1403/01/10 - 00:41
کد خبر: 500040

در شب‌های قدر چه کار کنیم؟

شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست

شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست

شب ۱۹ ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر شب تغییرات اساسی و اصلاح نقصان ها و ضعف ها است. شما باید تغییرات را در همان شب ۱۹ انجام دهید و در شب های بعدی قدر به سراغ مقدرات بعد از آن تغییرات بروید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن می باشد و در میان شبهای با برکت این ماه عزیز خدا شبهای 19 و 21 و 23 که به شب قدر نامیده می شوند از اهمیت بالایی از نظر سلوک معنوی برای انسان ها برخوردار است. 

اعمال و توصیه های فراوانی از سوی بزرگان دین و اساتید اخلاق برای این شب ها بیان شده است و همگی آنها مهم می باشد اما در آستانه این شبهای مهم و سرنوشت ساز بر آن شده ایم به توصیه های احمدرضا اخوت از اساتید مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران بپردازیم و بخشی از این نکات را مرور کنیم تا بتوانیم بهره بیشتری از این شب ها برده باشیم.

در ادامه مشروح برخی از نکات را از نظر می گذرانید:

هر انسانی در طول حیات زندگی اش دارای نقاط قوت و ضعف و نقصان هایی است و مهم ترین نقطه ضعف این است که برای آن وجوهات قائل می شویم و بهانه هایی برای آن ضعف می تراشیم و می گوییم که تقصیر ما نیست و برای آن دلیل می آوریم. 

انسان باید نسبت به نقطه ضعف هایی که دارد با جدیت به آنها نگاه کند و دلیل و برهان هم نیاورد و در ادامه سعی در برطرف شدن آنها داشته باشد و در این میان نکته مهم این است که همیشه ضعف های اصلی در پشت ضعف های دیگر پنهان شده اند.

انسان همیشه در مقابل انسان کامل در موضع نقصان و ضعف قرار دارد، و همین انسان در دنیا باید این قوه را خود فعال نماید و در مسیر برطرف کردن نقایص خود برآید و هر ضعفی را که در خودش برطرف می نماید باید نمود بیرونی داشته باشد. مهم ترین نمود بیرونی، محبت به ذوالقربی و خانواده و اطرافیان است. 

اصلاح باید باعث افزایش ظرفیت دوست داشتن در انسان شود و همیشه این اصلاح نماد و نشان بیرونی دارد و نصاب تغییر در انسان تغییر در بیرون است. حال ارتباط این مقدمه با شبهای مهم و بافضیلت قدر مشخص می شود که این شبهای قدر عنایتی از سوی پروردگار مهربان به بشریت است. 

شب 19 ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر شب تغییرات اساسی و اصلاح نقصان ها و ضعف ها است. شما باید تغییرات را در همان شب 19 انجام دهید و در شب های بعدی قدر به سراغ مقدرات بعد از آن تغییرات بروید.

متاسفانه بر خلاف آن باوری که مرسوم شده است که می گویند تغییر و تحول پله پله و قدم به قدم است باید بیان کرد که تغییر و اصلاح تدریجی نیست و به یک باره صورت می پذیرد. 

به طور خلاصه باید بیان کرد که شب نوزدهم شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص است و شب بیست و یکم ماه رمضان شب تثبیت صفات فردی است و شب بیست و سوم شب دریافت ماموریت های اجتماعی بر اساس همان تغییرات و تثبیتات است.

نکته مهم و پایانی این است که برای گذر از این سه مرحله و رسیدن به مرحله دریافت ماموریت از امام زمان ارواحنا فداه باید قوه تفکر را فعال نماییم و به همین خاطر است که یکی از اعمال مهم در شب های قدر در کنار سایر اعمال تفکر است و ویژگی مهم تفکر درست و قوی این است که تفکر ما باید منتج به رجوع به قرآن و وحی گردد به همین خاطر دو عامل رجوع به قرآن و تفکر نقش پررنگی در تعیین مقدرات ما در شب های قدر دارد.

جهت بهره بردن بیشتر از این سخنان فایل صوتی این جلسه در پیوست مطلب موجود است: 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top